Onlangs schreef ik in De Brug over de manier waarop andere ondernemers hun vestigingslocatie kiezen. Daarin vertelde ik, dat de meeste Amerikaanse ondernemers zich vooral laten leiden door informatie die ze van collega’s uit de sector krijgen, artikelen die ze in kranten en magazines lezen en door de informatie die ze verzamelen tijdens zakenreizen.

Mijn column hierover leverde ook een aantal reacties op die samengevat neerkwamen op: “leuk hoor Roeland, maar ik lees veel liever over het SOORT informatie dat andere ondernemers zoeken als ze denken aan uitbreiding of verplaatsing van hun bedrijf!”.

Ik zal een poging doen om daar een antwoord op te geven. Het rapport ‘Winning strategies in economic development marketing – 2014: A view from corporate America’ is al een paar jaren oud, maar biedt nog steeds een aantal extra aanknopingspunten die ik graag met u deel. Aan ondernemers en hun locatieadviseurs werd namelijk ook de vraag gesteld welke informatie op een (gemeente) website zij het belangrijkste vonden bij hun zoektocht naar een geschikte vestigingslocatie.

Op nummer 1 stond: informatie over economische prikkels en ondersteuning (subsidies en andere regelingen). In de Verenigde Staten gebeurt het vaker dat een gemeente openlijk ‘stunt’ met grondprijzen, subsidies en andere incentives om bedrijven te lokken. De verschillen in Nederland zijn veel minder groot.

Daarnaast is er vooral behoefte aan informatie over de arbeidsmarkt (is er voldoende geschikt personeel?) en demografische cijfers (is het een gemeente die groeit of vergrijst?). Hieronder opgesomd ziet u in volgorde van prioriteit waar Amerikaanse ondernemers verder op letten en het is ook voor Kampen Partners en de Gemeente een mooie uitdaging om aan deze behoeften te voldoen. Het eerste percentage is van de ondernemers, het tweede van de locatieadviseurs:
  • Incentive information (63 – 73%)
  • Workforce statistics (49 – 47%)
  • Demographic information (59 – 31%)
  • Comparison to competitor locations (56 – 24%)
  • Database of available buildings and sites (36 – 51%)
  • Major employer list (33 – 52%)
  • Staff contact information (10 – 71%)
  • Quality of life information (40 – 14%)
  • Target industries and related information (27 – 30%)
  • Maps of the community / region (19 – 24%)
  • Educational institution information (19 – 10%)
  • Current press releases / announcements (2 – 28%)
  • Testimonials from local employers (7 – 3%)
  • Video content (2 – 1%)


Toch kan ik het niet laten om weer even een paar zaken te relativeren en vragen te stellen, want de genoemde percentages roepen dat ook wel op. Bijvoorbeeld:
  • Hoe verklaren we het enorme verschil in belangstelling voor contactinformatie? (bij ondernemers 10%, bij adviseurs 71%!)
  • Waarom vinden ondernemers informatie over de ‘quality of life’ heel belangrijk (40%) en adviseurs bijna niet (14%)?
  • Hoe valt de lage video content score te rijmen met het feit dat wereldwijd online video consumptie (zoals YouTube filmpjes) explosief is toegenomen?

Maar de bottom line blijft natuurlijk: ondernemers die overwegen te verhuizen hebben behoefte aan relevante informatie over personeel, locatie, omgeving, onderwijs en over de andere bedrijven die in de buurt zijn gevestigd. Voor dat laatste hebben we de afgelopen week www.vestigingsfactoren.nl gelanceerd. Maak ondernemers buiten de gemeente Kampen gerust attent op die site. Alvast bedankt!

Brug Nieuws

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media