Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Kampen Partners en de georganiseerde binnenstadsondernemers doen ook mee. Omdat we aardige mensen zijn, die omkijken naar elkaar. Natuurlijk. We zijn een hartelijke Hanzestad, toch?

En trouwens, in de wet staat dat in principe iedereen – ook mensen met een beperking – toegang moet kunnen krijgen tot jouw winkel of bedrijf.

Maar er is nog een reden waarom we met onze citymarketing organisatie mee investeren in projecten om Kampen toegankelijk te maken voor mensen van allerlei pluimage. En dat is een economische reden die veel ondernemers nog over het hoofd zien. Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat middenstanders zo’n 15% klandizie mislopen als hun bedrijf niet geschikt is voor mensen met een beperking.

Ook op bedrijventerreinen speelt dit onderwerp, want iedereen zit te springen om goed personeel. Inmiddels zijn er veel succesverhalen bekend waaruit blijkt, dat je bijvoorbeeld met vrij kleine aanpassingen ook goed gekwalificeerde werknemers met een rolstoel kunt binnenhalen. Of denk aan dat slimme IT-bedrijf, waar verschillende medewerkers met autisme werken als programmeur. Wat voor de één een beperking lijkt, is voor de ander een talent.

Wat we concreet doen in Kampen? Van alles, maar drie dingen in het bijzonder. Namelijk:
  1. Woensdag 9 oktober werken we mee aan de Toegankelijkheidstestdag in de binnenstad. Zo ervaar je zelf wat er beter kan in je zaak. Op www.bedrijveninkampen.nl lees je er meer over.
  2. We hebben een ‘Iedereen doet mee checklist’ gemaakt. Om ondernemers te helpen met het bieden van een toegankelijke en gastvrije locatie te bieden aan bezoekers met een beperking. Checkwww.hartelijkehanzestad.nl, het is makkelijker dan je denkt.
  3. We helpen mee om de ‘Ongehinderd’ app te vullen met locaties in Kampen. Zo laten we aan meer dan 80.000 gebruikers zien waar klanten en gasten terecht kunnen. Heb je de app al op je mobieltje staan?

Ik geef graag een paar voorbeelden waarmee je makkelijk zelf aan de slag kunt gaan.

Tip 1: beperking in het zien? Bied een arm aan om de gast of sollicitant te begeleiden naar een zitplaats.
Tip 2: verstandelijke beperking? Spreek de gast / klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider. Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
Tip 3: beperking in het horen? Kijk de gast aan en spreek duidelijk, ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren. Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.

Zijn het open deuren? Voor het grootste gedeelte wel. Maar ik wil graag met jullie, met de binnenstadsmanager en anderen samen die deuren verder open zetten. Omdat we toegankelijk voor iedereen willen zijn. Kijk voor veel meer specifieke en praktische tips op www.mkbtoegankelijk.nl. En ga er vooral mee aan de slag. Dat is goed voor de kassa en het imago van Kampen, maar nog veel belangrijker: je bewijst er andere mensen een dienst mee. Mensen die het recht hebben om net zo gastvrij als ieder ander te worden onthaald. Als klant en als werknemer. Doe jij ook mee?

Brug Nieuws

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media