Wanneer is een bedrijf toegankelijk? In 2018 werd, tijdens een ondernemersraad, in het gemeentehuis van Kampen gesteld dat er op het nijpende tekort aan arbeidskrachten kan worden geanticipeerd door duidelijk te maken in personeelsadvertenties dat de werkplek toegankelijk is of kan worden gemaakt. Zo, dat was eruit! Er werd onmiddellijk op gereageerd door een ondernemer die aangaf slechts zelden of nooit sollicitanten te krijgen die gebruik zouden willen maken van een inclusieve werkplek, maar dat hij zeker bereid zou zijn om de plek naar behoeven aan te passen.

Dus, toegankelijk te maken! Er blijken veel mensen met een beperking te zijn die al helemaal niet solliciteren op een gemiddelde vacature, vanwege de consequente afwijzingen. Maar in veel gevallen krijgen ze zelfs helemaal geen reactie. Betekent dit dat ondernemers niet geïnteresseerd zijn in het aannemen van mensen met een beperking? Nee, maar de situatie is wel ontstaan dat er onduidelijkheid en onbegrip is, aan beide zijden. In een gesprek met mensen uit het Cluster ‘mensen met een beperking’ kwam naar voren dat het misschien een oplossing zou zijn om in personeelsadvertenties een regel op te nemen, zoals ooit ‘M/V’ in de advertenties werd opgenomen, waarmee duidelijk wordt dat de arbeidsplek toegankelijk is of wordt gemaakt.

Dat zou vrij eenvoudig moeten zijn, toch? Een regeltje toevoegen of een logootje en het is duidelijk. Toch heeft het nog even geduurd voordat het idee verder kon worden uitgewerkt. Steun vanuit de Gemeente, de Stadsbeweging Overijssel en Kampen marketing heeft uiteindelijk een logo opgeleverd. ‘Iedereen doet mee’ is simpel te plaatsen bij een personeelsadvertentie en wordt ook ingezet om te laten zien dat een bedrijf toegankelijk is of wil zijn.

Ondernemers in de Binnenstad van kampen krijgen de komende weken een flyer en sticker uitgereikt waarmee zij de eerste stappen kunnen zetten. Is dan ineens elke winkel in het centrum van onze Hanzestad volledig toegankelijk? Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, maar ook een illusie. Niet alles is op te lossen, op korte termijn, maar een open blik op de het eigen bedrijf zal veel kleine obstakels meteen zichtbaar maken. Dit ‘laaghangende fruit’ kan natuurlijk meteen geplukt worden en zal ook meteen leiden tot een verbetering van de algehele toegankelijkheid van de Binnenstad van Kampen.

Een korte vragenlijst brengt de ondernemer bij de ‘wat nu?’ vraag. Wil jij toegankelijk zijn voor iedereen? En onderschrijf je de 7, in de flyer benoemde, aandachtspunten? Meld je dan aan via info@hartelijkehanzestad.nl en plak de sticker duidelijk zichtbaar op je raam. Er wordt dan voor gezorgd dat jouw bedrijf vermeld wordt op www.hartelijkehanzestad.nl zodat iedereen weet dat jij goed toegankelijk bent!

Zit jouw bedrijf niet in de binnenstad van Kampen en wil je toch graag meedoen, stuur dan een mail naar info@hartelijkehanzestad.nl We zorgen er dan voor dat je ook een flyer en sticker ontvangt zodat ook jouw bedrijf zich kan aanmelden. Een toegankelijke samenleving maken we samen.

Samen zorgen voor meer duidelijkheid over toegankelijkheid op de werkplek en werken aan een toegankelijk winkelgebied. Dat doen we in een hartelijke Hanzestad. Dat doen we in Kampen. Doe jij ook mee?

Nardus Koster,
Home Of Entertainment (HOE)
Bestuurslid OndernemersVereniging Kampen (OVK).

Brug Nieuws

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media