Gefeliciteerd met het 30 jarig bestaan!

MFE te gast bij jubilerende Tweewielerhoek Reinier

Gefeliciteerd met het 30 jarig bestaan!

Eén generatie lang zwaait Reinier Potkamp de scepter over zijn eigen fietsenwinkel. Twee generaties in de familie gingen hem voor. De Mobiele Felicitatie Eenheid rukte uit naar de Graafschap om het dertigjarig jubileum te vieren van Tweewielerhoek Reinier. De donkerblauwe kleding van de fietsenmaker en zijn medewerkers vloeide naadloos over in het Hanzeblauw van de MFE.


Stoepfeest
Tweewielerhoek Reinier zit op de hoek van de Graafschap en de Bregittenstraat. De smalle stoep bood voldoende ruimte voor de ereboog en de cocktailbar van de Mobiele Felicitatie Eenheid. Niet voor niets heeft de MFE van Kampen Marketing wel op kleinere ruimtes haar feestelijke entourage ingericht. Diverse klanten en kennissen kwamen Reinier de hand schudden en toosten op zijn jubileum met de (alcoholvrije) cocktails. De vrouw van Reinier, Deja, en Sandra, één van zijn twee dochters, gaven ook acte de présence. De aanvoerder van de MFE, wethouder Geert Meijering, kwam Reinier Potkamp de hand schudden en zijn fietsenwinkel bewonderen, die net een verbouwing achter de rug heeft. Het werk ging wel door dus moest Reinier zich verexcuseren toen een vrachtwagen blinkend nieuwe fietsen kwam afleveren. Zoals ook al blinkende donkerblauwe Gazelles voor de deur stonden. Gevoegd bij de werkkleding en de MFE-entourage was blauw onmiskenbaar de themakleur van het stoepfeest.

Fietsenmakersbloed
Ofschoon het jubileum woensdag 29 mei werd gevierd, bestond de fietsenwinkel strikt genomen in november dertig jaar. Opa Potkamp was na de oorlog met een fietsenwinkel aan de Groenestraat begonnen. Vader Potkamp was verder gegaan aan de Oudestraat in het pand waar nu schoenmaker Elferink zit. Reinier ging bij zijn vader in de zaak werken maar niet na eerst wat andere baantjes gehad te hebben, zoals matroos op een schip. De woelige baren bleken echter te woelig voor hem dus een zeemansleven zat er niet in.

Na zes jaar bij zijn vader gewerkt te hebben, kwam het pand bij de Graafschap vrij. Na een grondige verbouwing kwam vaders fietsenmakerij aan de Oudestraat vrij. Renier besloot echter net buiten de grachtengordel te blijven en daarvan heeft hij geen spijt. Zijn winkel is al meerdere keren uitgebreid en verbouwd. Elke vijf jaar wordt de zaak sowieso verbouwd of opnieuw ingericht.


Uitgedijd
In de loop van de jaren dijden de fietsenwinkel en -werkplaats uit. Na de voorkant aan de Bregittenstraat en het pand om de hoek, kon Reinier uiteindelijk de bovenverdieping erbij trekken. Natuurlijk kwamen er in de loop der jaren ook een website en social media bij en niet te vergeten de elektrische fietsen. Verspreid door het ongemerkt grote pand kan Reinier zijn hele assortiment tonen, van fietsen van alle bekende en minder bekende merken, tot de vele bijbehorende kleding en accessoires. De medewerkers van de MFE konden het allemaal bewonderen terwijl onder een stralende zon op de ”verjaardag” werd getoost.

De Mobiele Felicitatie Eenheid rukte graag uit voor dit mooie generatiejubileum. Ondernemers die ook iets te vieren hebben, kunnen zich (laten) opgeven voor een bezoek van de Mobiele Felicitatie Eenheid via de website bedrijveninKampen.nl/nl/mfe. Laat ons samen toosten!

tekst en beeld: Maarten van Gemert
Lees verder!

Meer informatie

Stuurgroep Binnenstadsmanagement Kampen

Via dit nieuwsartikel informeer ik jullie graag vanuit de Stuurgroep Binnenstadmanagement Kampen (BMK) over de voortgang van een aantal ontwikkelingen in de binnenstad. De stuurgroep, met daarin een vertegenwoordiging van ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeente, een afgevaardigde vanuit de cultuursector, de Binnenstadmanager en de Citymarketeer, geeft uitvoering aan de projecten die opgenomen zijn in het onlangs afgesloten Stadsarrangement. De stuurgroep werkt daarin samen met Kampen Marketing onder de Stichting Kampen Partners. Op deze website is meer informatie te vinden.ProjectgroepenTijdens de ondernemersavond op 11 september jongstleden heeft een groot aantal ondernemers zich aangemeld voor deelname aan een aantal projectgroepen om samen de binnenstad sterker te maken. Voor vier speerpunten zijn diverse project- en werkgroepen gevormd, die zich hiermee bezighouden. In de bijlage vind je informatie over de verschillende groepen en welke ondernemers hierin deelnemen. Heb je ook interesse om mee te doen? Geef dat dan even aan Leo Hoksbergen door!Nieuwe werkgroep Evenementen en ArrangementenEen belangrijke werkgroep die is gevormd, is de werkgroep Evenementen en Arrangemeneten. In deze werkgroepen gaan we samen werken aan de activiteiten en evenementen in de binnenstad voor 2020. Niet alleen worden voortaan in deze werkgroep de plannen voor de Kamper Uitdagen, Sinterklaas e.d. besproken, maar is er ook ruimte voor nieuwe ideeën. Op 28 oktober a.s. komt de werkgroep voor het eerst bij elkaar.KoopstromenonderzoekDe gemeente Kampen heeft zich aangemeld om mee te doen aan een nieuw koopstromenonderzoek. Hierin wordt het koopgedrag van de consument in Kampen verder in kaart gebracht. Zowel koopstromen (bestedingen) als koopmotieven worden op een rijtje gezet. Het onderzoek zal medio november starten, in het voorjaar 2020 zijn de gegevens beschikbaar. We willen deze gegevens gaan benutten om de omzetkansen voor de binnenstad verder in kaart te brengen. Wordt vervolgd!Aanpak leegstandEr zijn verschillende werkgroepen actief om de leegstand in de binnenstad te bestrijden. Alle beschikbare panden met gegevens over het aantal m2 winkelruimte en huurprijzen zijn in kaart gebracht. In de werkgroep Winkel in Bedrijf wordt creatieve oplossingen bedacht voor tijdelijke invulling of bestickering van leegstaande panden. Daarvoor worden ook gericht met pandeigenaren en makelaars contacten gelegd. Daarnaast wordt een acquisitieplan gemaakt om nieuwe ondernemers naar de binnenstad te trekken. Heb je concrete plannen of een idee voor invulling van een beschikbaar pand? Neem contact op met de binnenstadmanager via l.hoksbergen@kampenpartners.nl.Aanpak fietsparkerenHet college heeft op 10 september jl. ingestemd met het voorstel voor fietsparkeren in de binnenstad. Het plan gaat uit van het toevoegen van fietsparkeerplaatsen waardoor er een capaciteit ontstaat van 1350 fietsparkeerplekken. Deze zijn verspreid over verschillende locaties in de stad en worden gemarkeerd door witte vakken en bebording. Op het beleid wordt ook gehandhaafd. Dit houdt in dat wie buiten de vakken parkeert, het risico loopt dat de fiets wordt verwijderd. Met de uitvoering wordt pas gestart nadat de raad in november een besluit heeft genomen over de meerjarenbegroting. Daarna zal er een voorlichtingscampagne worden opgestart.Heb je vragen of opmerkingen over deze nieuwsbrief? Neem gerust contact met Leo Hoksbergen op via l.hoksbergen@kampenpartners.nl of tel. 06-46281800....
Lees verder!

Tot ziens in Hanzestad Kampen

Ansichtkaarten-actie voor toeristen

Namens Tourist Info Kampen vraag ik jullie aandacht voor het volgende. Er wordt een mooie ansichtkaart gemaakt voor toeristen in de binnenstad. Aan de achterzijde van deze ansichtkaart komt een voorgedrukte tekst te staan:Beste ......Ik was laatst op bezoek in Hanzestad Kampen en werd blij verrast.Kom ook naar Kampen! Vind inspiratie voor jouw bezoek aan Kampen op www.visitkampen.nl.Op vertoon van deze kaart krijg je trouwens de Kampen Goodiebag vol verrassingen voor € 2,50 (i.p.v. €7,50) bij de Tourist Info in De Stadskazerne (Oudestraat 216, Kampen).De bekende blauwe tas van Tourist Info Kampen wordt gevuld met informatie voor toeristen en daarnaast wil men deze graag vullen met cadeautjes van de ondernemers uit de binnenstad. Bijvoorbeeld kortingbonnen, kleine presentjes, een leuke kortingactie, etc. Creatieve ideeën laat men graag aan de ondernemers over.De terugkom-ansichtkaarten worden door gidsen gegeven aan het einde van een stadswandeling, aan gasten aan boord van cruise schepen, aan bezoekers van musea, aan bezoekers aan de balie van de Tourist Info’ s. Het is dus de bedoeling dat ze deze kaarten na terugkomst thuis versturen aan familie, vrienden en bekenden. Een mooie kans om nog meer toeristen naar de binnenstad te trekken!Doen jullie mee?Vraag is of jullie hieraan willen meedoen met een leuke eigen actie, korting of iets dergelijks. Heb je hiervoor belangstelling? Geef dit dan door aan Jan Troost van Tourist Info Kampen. Dit kan via email jw.troost@planet.nl....
Lees verder!

Week van de Toegankelijkheid

Geld verdienen met hartelijk zijn?

Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid. Kampen Partners en de georganiseerde binnenstadsondernemers doen ook mee. Omdat we aardige mensen zijn, die omkijken naar elkaar. Natuurlijk. We zijn een hartelijke Hanzestad, toch?En trouwens, in de wet staat dat in principe iedereen – ook mensen met een beperking – toegang moet kunnen krijgen tot jouw winkel of bedrijf.Maar er is nog een reden waarom we met onze citymarketing organisatie mee investeren in projecten om Kampen toegankelijk te maken voor mensen van allerlei pluimage. En dat is een economische reden die veel ondernemers nog over het hoofd zien. Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat middenstanders zo’n 15% klandizie mislopen als hun bedrijf niet geschikt is voor mensen met een beperking.Ook op bedrijventerreinen speelt dit onderwerp, want iedereen zit te springen om goed personeel. Inmiddels zijn er veel succesverhalen bekend waaruit blijkt, dat je bijvoorbeeld met vrij kleine aanpassingen ook goed gekwalificeerde werknemers met een rolstoel kunt binnenhalen. Of denk aan dat slimme IT-bedrijf, waar verschillende medewerkers met autisme werken als programmeur. Wat voor de één een beperking lijkt, is voor de ander een talent.Wat we concreet doen in Kampen? Van alles, maar drie dingen in het bijzonder. Namelijk: Woensdag 9 oktober werken we mee aan de Toegankelijkheidstestdag in de binnenstad. Zo ervaar je zelf wat er beter kan in je zaak. Op www.bedrijveninkampen.nl lees je er meer over. We hebben een ‘Iedereen doet mee checklist’ gemaakt. Om ondernemers te helpen met het bieden van een toegankelijke en gastvrije locatie te bieden aan bezoekers met een beperking. Checkwww.hartelijkehanzestad.nl, het is makkelijker dan je denkt. We helpen mee om de ‘Ongehinderd’ app te vullen met locaties in Kampen. Zo laten we aan meer dan 80.000 gebruikers zien waar klanten en gasten terecht kunnen. Heb je de app al op je mobieltje staan? Ik geef graag een paar voorbeelden waarmee je makkelijk zelf aan de slag kunt gaan.Tip 1: beperking in het zien? Bied een arm aan om de gast of sollicitant te begeleiden naar een zitplaats.Tip 2: verstandelijke beperking? Spreek de gast / klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider. Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.Tip 3: beperking in het horen? Kijk de gast aan en spreek duidelijk, ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren. Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.Zijn het open deuren? Voor het grootste gedeelte wel. Maar ik wil graag met jullie, met de binnenstadsmanager en anderen samen die deuren verder open zetten. Omdat we toegankelijk voor iedereen willen zijn. Kijk voor veel meer specifieke en praktische tips op www.mkbtoegankelijk.nl. En ga er vooral mee aan de slag. Dat is goed voor de kassa en het imago van Kampen, maar nog veel belangrijker: je bewijst er andere mensen een dienst mee. Mensen die het recht hebben om net zo gastvrij als ieder ander te worden onthaald. Als klant en als werknemer. Doe jij ook mee?...
Lees verder!
Brutalen hebben de halve wereld. Toen Judith van der Weerd (39), bedrijfsleider bij Bakker Bart in Raalte, het verzoek kreeg om de vestiging in Deventer te gaan leiden, stroomde ze niet heel erg over van enthousiasme. ‘Nog meer werken voor hetzelfde loon? Daar zat ik niet op te wachten’, vertelt ze eerlijk, terwijl ze tegenover me aan het tafeltje bij Bakker Bart in Kampen heeft plaatsgenomen. ‘Laat de eigenaren van Bakker Bart in Kampen de vestiging in Deventer maar overnemen, dan neem ik de vestiging in Kampen wel weer van hen over’, riep ze vol bravoure. Vier weken later was alles in kannen en kruiken en kon ze in Kampen aan de slag. Dat is inmiddels alweer dertien jaar geleden.

‘Mijn ouders hadden een boerderij, dus ik weet hoe het is om ondernemer te zijn’, gaat Judith verder. Ze doorliep als scholiere diverse opleidingen voor het bakkersvak, slaagde met vlag en wimpel en liep stage bij diverse banketbakkerijen in het land. Ze was een heuse ‘koekenbakker’, al haalde ze de echte voldoening uit het ouderwetse banket. ‘Ik heb menige bruidstaart gemaakt’, verklapt ze. Maar toch bleef het ondernemerschap trekken. Op haar 23e, twee jaar voordat ze uiteindelijk (toch) eigenaar van Bakker Bart in Kampen werd, informeerde ze al bij de franchise-onderneming of ze de Kamper vestiging mocht beginnen. Het antwoord was heel duidelijk: nee.

Alleen stellen
‘Toen was bij Bakker Bart het beleid dat een zelfstandige vestiging alleen maar door een stel mag worden geleid.’ Ze kijkt er een beetje zuur bij; precies zoals het voor haar ook lange tijd voelde. ‘Een ‘stel’ betekende niet per definitie dat je getrouwd moest zijn, of ook privé partners van elkaar moest zijn, hoor. Samen met een broer of zus mocht ook. Of met een goede vriend of vriendin...’ Maar Judith wilde Bakker Bart Kampen niet samen met een ander runnen. Ze wilde het alleen doen.
Waarom deze zaak en niet een banketbakkerij? ‘Vanwege het stukje horeca en dus het klantcontact wat daarbij hoort’, vertelt ze. ‘Als banketbakker ben je alleen maar bezig in de bakkerij en bak je je brood en banket. Dat is meer achter de schermen. Juist de combinatie van bakken en contact met klanten via het horecagedeelte, maakt dit werk zo leuk.’ Ze kreeg geen poot aan de grond. Wel mocht ze - alleen - bedrijfsleider worden van het filiaal in Raalte.

Omdat de droom van de eigen zaak vervloog ‘en ik toch bij Bakker Bart leiding wilde geven’, nam ze de baan aan, en werkte er met veel plezier. Tot die bewuste dag waarop ze, één jaar later, met Deventer aan de horizon, haar ‘brutale opmerking’ de lucht in slingerde. De rest is geschiedenis. Inmiddels is ze directeur/eigenaar van Bakker Bart in Kampen en vervult ze die rol met immens veel plezier en enthousiasme. ‘Niks mooier dan het hebben van een eigen zaak!’ Omdat ze zich had bewezen als bedrijfsleider, was de eis voor ‘een stel’ ineens niet meer zo belangrijk. ‘Gelukkig maar’, zegt ze. ‘Want anders was het ook toen niet gelukt.’

Vijftien meiden
Ze is met recht trots op haar zaak en op ‘het team van vijftien meiden’ waarmee ze de zaak runt. Meiden! Geen mannen? Lachend: ‘Nee, geen mannen. We hebben wel eens heel even een man erbij gehad, maar dat ging op de een of andere manier toch niet. Misschien spreekt onze kleur de mannen ook niet zo aan. Bakker Bart heeft heel veel roze...’ Maar natuurlijk zijn er vooral veel lekkere broodjes. Altijd vers gebakken en voorzien van heerlijk en vers broodbeleg voor een ieder die daarvan in het horecadeel wil genieten. ‘We verzorgen lunches voor het bedrijfsleven en kunnen dat ook aan de zaak bezorgen’, vertelt ze. ‘En natuurlijk staat onze zaak nu heel erg in het teken van Pasen en kun je allerlei paaslekkers bij ons halen!’ Ze hoopt op mooi weer, zodat mensen lekker op het terras kunnen plaatsnemen.

Het ondernemerschap bevalt haar zo goed, dat ze zelfs heel even heeft overwogen om ook een vestiging in Dronten over te nemen. ‘Uiteindelijk heb ik het niet gedaan. Ik zou dan veel te veel manager zijn geworden en niet meer het plezier en de afwisseling hebben gehad die ik nu iedere dag ervaar.’ En plezier in je werk hebben, is belangrijker dan als manager alleen maar steeds meer geld willen verdienen, vindt ze. ‘Dat zou voor mij echt de schwung uit het ondernemerschap halen!’


Tekst en foto: Alex de Jong @ Attest Communicatie

Privacy statement

Proclaimer

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media